- HomepagePraktische informatie
- Afspraak in het ziekenhuis
- Agenda informatiebijeenkomsten
- Bezoektijden en regels
- Bloedprikken
- Compliment of Suggestie
- Digitale zorg
- Folders
- Klachten
- Medisch dossier
- Nieuwsberichten
- Opname in het ziekenhuis
- Parkeren
- Patiëntenpanel
- Pers
- Rechten en plichten
- Service en diensten
- Wachttijden
- Wijzigingen doorgeven
- Zorgkosten en verzekeringen
Onderzoeksresultaten patiëntenpanel
Op deze pagina vindt u de onderzoekresultaten van het patiëntenpanel. Klik op één van de onderwerpen in het menu hieronder voor meer informatie.
Uitkomsten Onderzoek Pijnervaring
Klik hier om de uitkomsten van het onderzoek naar de pijnbeleving te bekijken.
Uitkomsten gebruikersonderzoek PGO
Klik hier om de uitkomsten van het onderzoek naar het gebruik van PGO's te bekijken.
Uitkomsten nulmeting Samen Beslissen
Klik hier om de uitkomsten van de nulmeting van Samen Beslissen te bekijken.
Panelonderzoek Digitale Zorg
Klik hier voor de uitkomsten van de resultaten van het onderzoek.
Panelonderzoek Geestelijke Verzorging
In het Albert Schweitzer ziekenhuis zijn twee geestelijk verzorgers actief. Zij zijn er voor iedereen die het fijn vindt om eens met iemand te praten over wat hen werkelijk bezig houdt. De gedachten en gevoelens over de ziekenhuisopname, operatie, slecht nieuws of zorgelijke vooruitzichten kunt u met hen delen. Maar ook vragen naar de zin van dit alles of naar de waarde van het leven, de waarde van úw leven en uw gedachten aan ‘het einde’.
Uit het onderzoek onder het patiëntenpanel bleek dat 60% van de ondervraagden niet op de hoogte was van de aanwezigheid van geestelijk verzorgers in het ziekenhuis. Daarnaast bleek er veel verwarring te zijn tussen GV (geestelijke verzorging) en GGZ (geestelijke gezondheidszorg) of er werd gedacht dat geestelijke verzorging alleen bestemd was voor ‘gelovige mensen’.
Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat de mensen die ervaring hadden met de geestelijke verzorging, daar positief over waren: het gesprek paste bij hun behoeftes en werd als zinvol ervaren.
Vooral de onbekendheid van de mogelijkheid om tijdens de opname ondersteund te worden door een geestelijk verzorger en de verwarring met de GGZ, zijn zeker punten van aandacht voor de geestelijk verzorgers. Zowel voor patiënten als voor de afdelingen zullen er concrete stappen gezet worden om de bekendheid van de geestelijk verzorgers te vergroten en wat zij voor patiënten kunnen betekenen. Zo zal er een vlog op het patiëntenkanaal geplaatst worden, waarin de geestelijk verzorgers zich voorstellen en met voorbeelden duidelijk maken waarvoor zij er zijn en met welke behoeftes patiënten bij hen een luisterend oor kunnen vinden. Ook zal er voorlichting voor de verpleegkundigen op de afdelingen plaatsvinden om hen te ondersteunen in het herkennen van zingevingsvragen, zodat zij patiënten kunnen attenderen op een bezoek van een geestelijk verzorger.
De geestelijke verzorging in ons ziekenhuis zal zo beter op de kaart komen te staan, zodat patiënten hun weg naar een goed gesprek over wat voor hèn wezenlijk is, beter zullen kunnen gaan vinden. Zo draagt de geestelijke verzorging ook bij aan goede patiëntenzorg, die verder gaat dan alleen het medische aspect. De héle mens telt!
Panelonderzoek Vriendenfonds Albert Schweitzer ziekenhuis
In oktober heeft Stichting Vriendenfonds van het Albert Schweitzer ziekenhuis een panelonderzoek gedaan, waarop ruim 60% van de 1666 panelleden heeft gereageerd. Het bestuur is blij met deze grote respons en met de uitkomsten van het onderzoek. Daarin werd in de eerste plaats duidelijk dat de bekendheid van ons Vriendenfonds nog veel te wensen overlaat. Relatief veel panelleden - (oud)patiënten en bij het Ziekenhuis betrokkenen personen - kennen het vriendenfonds nog niet of weten niet goed wat de Vrienden voor het ziekenhuis doen. Bemoedigend is dat veel panelleden graag meer willen weten over het Vriendenfonds. Dat blijkt uit het feit dat ruim 300 panelleden hun e-mailadres hebben gegeven om nadere informatie te ontvangen. Het bestuur van het Vriendenfonds gaat de komende periode samen met het Ziekenhuis de bekendheid en de zichtbaarheid met diverse acties vergroten.
Veel respondenten namen de moeite om de nieuwe folder te beoordelen. Heel positief is dat de folder begrijpelijk en (redelijk) interessant gevonden wordt. Van de vele suggesties om de folder nog beter te maken, zal het Vriendenfonds dankbaar gebruik maken. Betrekkelijk veel opmerkingen werden gemaakt over de passage in de folder dat een donatie van 50 euro gebruikelijk is. Het Vriendenfonds benadrukt blij te zijn met iedere donateur en ieder bedrag. Daarom zal de folder in ieder geval op dit punt worden aangepast. Het Vriendenfonds wijst er in dit verband met trots op dat elke gedoneerde euro voor nagenoeg 100 % ten goede komt aan patiënten-welzijnsprojecten of aan wetenschappelijk onderzoek in het Albert Schweitzer ziekenhuis.
Er kwamen ruim 300 suggesties vanuit het panel waaraan de Vrienden aandacht zouden kunnen besteden, van de aanschaf van diverse soorten comfortabele (behandel) stoelen voor patiënten en bezoekers, de inzet van Cliniclowns, een beloning voor verplegend personeel tot de inzet van vrijwilligers voor velerlei hand- en spandiensten om patiënten te steunen, maar ook om verplegend personeel te ontlasten. Voor het Vriendenfonds is dat zeker nuttige informatie die ook binnen het ziekenhuis breed bekendgemaakt zal worden, zodat ook de verschillende ziekenhuisafdelingen de wensen van panelleden (waaronder veel patiënten) goed kennen.
Kritische opmerkingen waren er ook: een deel van de respondenten gaf aan dat de activiteiten van de Vrienden eigenlijk onderdeel zouden moeten zijn van de zorg en niet apart gefinancierd moeten worden. Ook werd een aantal keren aangegeven dat het onderzoek gericht leek te zijn op het werven van nieuwe leden of geld. Dat was zeker niet de opzet van het onderzoek. Dit was alleen bedoeld om informatie over het Vriendenfonds en de nieuwe folder te verwerven. We hoopten ook informatie te krijgen over de vraag of de folder ertoe zou kunnen leiden dat meer patiënten ons Vriendenfonds willen steunen. We begrijpen dat dit verwarrend was en zullen deze opmerkingen ter harte nemen om dit soort verwarring bij toekomstige onderzoeken te voorkomen.
Het bestuur van het Vriendenfonds wil graag alle respondenten hartelijk bedanken voor al hun nuttige bijdragen aan dit onderzoek.
Ervaringen met het ASz tijdens corona
Klik hier voor de uitkomsten van de resultaten van het panelonderzoek over corona.
Panelonderzoek gesprekshulp behandelgrenzen
Klik hier voor de uitkomsten van de resultaten van het panelonderzoek over gesprekshulp behandelgrenzen.
Patiëntgerichte zorg
Klik hier voor de uitkomsten van de visiebijeenkomst van 16 oktober 2018.
Daarnaast vindt u in dit document nog meer uitkomsten van de bijeenkomst.
MijnASz
Panelonderzoek wensen en behoeften MijnASz volgt.
Meer informatie ziet u op deze poster.
Patiëntervaring Steeds beter week- veiligheid
Klik hier voor de uitkomsten van de resultaten van het onderzoek.
Wat is voor u belangrijk tijdens uw bezoek aan het ASz?
Klik hier voor de uitkomsten van de resultaten van het onderzoek.
Patiënten betrekken bij veilige zorg
Klik hier voor de uitkomsten van de resultaten van het onderzoek naar veilig zorg.
Ontslag- en nazorgproces patiënten
Klik hier voor de uitkomsten van het onderzoek naar het ontslag- en nazorgproces van patiënten.