Doorzetten... op z’n Linda’s
Van Verzorgende IG naar verpleegkundige op de Spoedeisende Hulp. Linda deed het! “Voordat ik mezelf een volwaardig SEH-verpleegkundige mocht noemen, heb ik anderhalf jaar lang een werken-leren traject gevolgd. In mijn tijd als leerling verpleegkundige op de SEH ging ik één keer per maand een hele week naar school, de rest van de tijd werkte ik mee op de afdeling. Hierdoor leerde je snel de kneepjes van het vak.”
Onderdeel van het team
“Als SEH-verpleegkundige in opleiding begin je met een voorwerkperiode. Het doel van de voorwerkperiode is om inzicht te krijgen in de werkzaamheden van de SEH. Op deze manier ga je goed voorbereid van start met de opleiding tot SEH-verpleegkundige. Als leerling wordt je begeleid door praktijkopleiders. De eerste drie maanden sta je boventallig en loop je altijd met iemand mee. Na het eerste kwartaal ben je niet meer boventallig en sta je volledig op de afdeling subacuut. Je begint de opleiding met de basisvaardigheden en werkt stap voor stap toe naar het behandelen van patiënten met een acuut trauma. Als SEH leerling ben je al in een vroeg stadium een belangrijk onderdeel van het SEH team!”
Snelle leercurve
“Tijdens de opleiding krijg je ontzettend veel feedback waardoor je snel grote stappen maakt in je leercurve. Hoe druk de collega’s binnen het SEH team het ook hadden, ze maakten tijd om terug te koppelen wat er goed ging en wat er beter kon. Ik vond dit een enorm pluspunt! Al van begin af aan voel ik me thuis op de afdeling. Het is een hecht team waar iedereen zichzelf kan zijn. Ook worden er vaak leuke borrels en uitjes buiten het werk georganiseerd waardoor je elkaar op een andere manier leert kennen.”
Luisteren naar behoeftes
“In mijn beginperiode als leerling verpleegkundige maakte de SEH enorm veel indruk op me. Je bent meteen onderdeel van een omgeving waar patiënten acuut behandeld moeten worden. Ik kreeg er veel adrenaline van en vond het onwijs interessant dat ik dit later ook zelfstandig mocht gaan doen! Ik kreeg hierdoor nog meer doorzettingsvermogen om de opleiding met vlag en wimpel te behalen. Ik ben ervan overtuigd dat als je écht iets wil bereiken, je dat ook zeker kunt! Of ik op een bepaalde manier werk? Ik vind het belangrijk om bij patiënten aan te voelen waar ze aan toe zijn. Dit kan een grapje, een luisterend oor of luchtigheid zijn. Door aandacht te hebben voor iemands behoeftes, zorg je ervoor dat diegene zich snel op zijn of haar gemakt voelt.”