Slim alarmeringssysteem vervangt 'bel' naast bed van patiënt
24 maart 2023
Een patiënt die hulp nodig heeft, drukt op de belknop naast het bed. Bij alle verpleegkundigen op de afdeling gaat meteen de pieper af. Zo ging het decennialang, maar het kan veel slimmer. Het Albert Schweitzer ziekenhuis vervangt momenteel het oude oproepsysteem op verpleegafdelingen door een variant die veel meer nuttige informatie kan overdragen en die bovendien de juiste verpleegkundige(n) alarmeert, in plaats van allemaal.
Uiteraard kan de patiënt nog altijd hulp oproepen, maar het signaal loopt nu via een berichtenserver naar smartphones die verpleegkundigen op zak hebben tijdens hun dienst. (Niet hun eigen mobieltjes, maar speciale afdelingstelefoons met alleen zorgtoepassingen.) Eerst verschijnt de oproep in de app op de telefoon van de verpleegkundige die daadwerkelijk de zorg heeft over de betreffende patiënt. Als zij/hij reageert met de mededeling even niet beschikbaar te zijn, of niet snel genoeg reageert, gaat de oproep vanzelf door naar de ingestelde ‘buddy’. Kan ook die niet meteen komen, dan wijkt het systeem automatisch nog verder uit naar andere collega’s. Verstoring door overal tegelijk afgaande piepers behoort hiermee tot het verleden.
Monitor en infuuspomp
En dit is nog maar een stukje van de innovatie. Dankzij de speciale software van de berichtenserver en de smartphones, kan ook bijvoorbeeld de monitor waaraan de patiënt ligt, of een infuuspomp, een alarmering afgeven langs dezelfde weg. De verpleegkundige kan in de app doorklikken naar het apparaat dat ‘gebeld’ heeft en zien wat de aard van de melding is en welke waarden er zijn gemeten. In situaties waar een camera bij de patiënt hangt, kan worden doorgeklikt naar het livebeeld. Het aantal te koppelen apparaten is in principe onbeperkt.
Efficiënter en rustiger
Het nieuwe oproepsysteem is inmiddels geïnstalleerd op de kinderafdeling, de Spoedeisende Hulp, C3 (Neurologie) en recent bij Geboortecentrum Rhena. Als eerstvolgende zijn komend voorjaar de IC en CCU aan de beurt. Daar is meer specialistische bewakingsapparatuur aanwezig en er kunnen dus ook meer data worden meegezonden naar de app. Verpleegkundigen ervaren de nieuwe werkwijze als efficiënter en rustiger. Ze ontvangen minder alarmen. De alarmen die ze wel krijgen, zijn altijd voor hen bedoeld en bevatten veel meer informatie.
Alle afdelingen in het Albert Schweitzer ziekenhuis waar patiënten verblijven, worden op den duur uitgerust met dit nieuwe zogenoemde VOS/MAS-systeem. De gebruikte berichtenserver is IQ Messenger. Verantwoordelijk voor de technische implementatie is Zetacom. De projectleiding is in handen van Buitenhuis Advies.