Praktische informatie Plastische chirurgie
Locaties
Het specialisme Plastische chirurgie is werkzaam op de locaties:
- Dordwijk (polikliniek 'de Haven')
- Sliedrecht
- Zwijndrecht (poliklinieknummer 11)
Afspraak maken of afzeggen
Een afspraak op de polikliniek Plastische Chirurgie kunt u zelf inplannen via MijnASz. Heeft u een brief van huisarts of specialist? Neemt u die dan mee bij het eerste bezoek.
Bent u een jaar voorafgaand aan uw polikliniekbezoek opgenomen in een ziekenhuis buiten Nederland, geef dit dan zo spoedig mogelijk door.
Als u een afspraak moet afzeggen, geeft u dit dan zo spoedig mogelijk telefonisch aan ons door te bellen naar de polikliniek Plastische Chirurgie, telefoonnummer (078) 652 32 66.
Hoe kan ik de polikliniek bereiken?
De polikliniek is maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.00 uur en tussen 13.00 en 16.30 uur bereikbaar. U kunt ons op alle locaties bereiken via telefoonnummer (078) 652 32 66.
Wat neem ik mee voor mijn eerste afspraak?
U kunt zich voorbereiden op het polikliniekbezoek door uw klachten en vragen van tevoren op te schrijven. Zo vergeet u niets. Verder is het goed de volgende zaken bij u te hebben:
- Uw afspraakbevestiging;
- Het pasje van uw ziektekostenverzekering;
- Een geldig legitimatiebewijs of vreemdelingendocument;
- Een overzicht van de medicijnen die u gebruikt;
- De verwijsbrief van de huisarts/specialist (als u die heeft).
Legitimatiebewijs
Bij de eerste afspraak met een zorgverlener moet u zich kunnen legitimeren. Dat kan met een geldig paspoort, Nederlands rijbewijs, identiteitskaart of vreemdelingendocument. Zo weet uw zorgverlener zeker dat u degene bent die hoort bij het burgerservicenummer (BSN) en de andere gegevens in zijn administratie. En mag hij uw BSN gebruiken bij het uitwisselen van uw gegevens. Bij volgende afspraken kan uw zorgverlener opnieuw om uw legitimatie vragen. Neem daarom altijd een geldig identiteitsdocument mee.
Verwijsbrief van de huisarts/specialist
Per 1 januari 2012 zijn wij, als ziekenhuis, verplicht een verwijsbrief te vragen. Indien u deze verwijsbrief niet kunt overleggen bij uw 1e bezoek op onze polikliniek, dan kan het zijn dat de zorgverzekeraar de rekening niet vergoedt.
Wat kan ik tijdens mijn afspraak verwachten?
Als u bij de polikliniek Plastische Chirurgie aankomt, meldt u zich dan eerst bij de balie zodat wij weten dat u er bent. Vervolgens kunt u plaats nemen in de wachtkamer. Er wordt alles aan gedaan om u op de afgesproken tijd te behandelen. Helaas zijn wachttijden niet altijd te voorkomen. Redenen hiervoor kunnen zijn dat een spoedgeval tussendoor komt of dat een onderzoek langer duurt dan gepland.
Op de polikliniek kunnen verschillende spreekuren tegelijkertijd plaatsvinden. Een patiënt die na u in de wachtkamer plaatsneemt, kan daarom eerder dan u aan de beurt zijn.
Wordt mijn behandeling vergoed door de zorgverzekeraar?
Om te beoordelen of een zorgvraag voor vergoeding in aanmerking komt, volgt het Albert Schweitzer ziekenhuis de Werkwijzer beoordeling behandelingen van plastisch-chirurgische aard zoals deze door de zorgverzekeraars is opgesteld. Hierin wordt uitgelegd wanneer u wel of niet in aanmerking komt voor vergoeding uit de basisverzekering. Overigens kan het zijn dat uw zorgverzekeraar mildere voorwaarden hanteert. Raadpleeg daarom altijd uw polis en/of de klantenservice van uw zorgverzekeraar.
Wilt u in aanmerking komen voor vergoeding, dan moet u altijd een verwijsbrief van de huisarts meenemen naar het consult. De huisarts fungeert namelijk als poortwachter voor de medisch specialisten in Nederland en zal de eerste beoordeling doen. Als ook de plastisch chirurg denkt dat een vergoeding mogelijk is, vraagt hij/zij een machtiging aan bij uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar beoordeelt uiteindelijk of de behandeling helemaal of voor een deel wordt vergoed. U kunt uw zorgverzekeraar vragen naar de voorwaarden om voor vergoeding in aanmerking te komen.
Let op: het aanvragen van een machtiging kost tijd. Zolang uw zorgverzekeraar geen reactie op de machtigingsaanvraag heeft gegeven, is behandeling nog niet mogelijk. De zorgverzekeraar stuurt het origineel naar u als cliënt met daarbij een kopie naar het Albert Schweitzer ziekenhuis, polikliniek Plastische Chirurgie.
Als de zorgverzekeraar geen toestemming geeft voor behandeling, dan zijn de kosten voor uw eigen rekening. Het verschilt per verzekeraar en soort verzekering wie vergoeding krijgt en wie niet. Krijgt u geen vergoeding, dan kunt u overwegen de ingreep voor eigen kosten te laten uitvoeren. Uw plastisch chirurg kan u informeren over de kosten.
Klik hier voor meer informatie over de tarieven van niet-verzekerde zorg.