Extra stap naar informatiebeveiliging
Gedeeltelijk thuiswerken is de nieuwe norm binnen het Albert Schweitzer ziekenhuis en alle medewerkers hebben hiervoor nu standaard een licentie. Deze hoeft dus niet meer apart aangevraagd te worden.
Wat moet je doen?
Om toegang te krijgen tot informatiesystemen van buiten het ziekenhuis heb je naast een gebruikersnaam en wachtwoord ook een tweede vorm van authenticatie nodig. Je kent dit waarschijnlijk al in de vorm van een DigID app of bij het doen van online betalingen. De Microsoft Authenticator is een vergelijkbare app voor tweestapsverificatie bij het ASz.
Maak gebruik van de handleiding (klik hier voor de Engelse versie) of de instructievideo’s om de Authenticator App te installeren en configureren.
Als dit is afgerond, dan ben je klaar voor het gebruik van de Authenticator voor Multi-factor authenticatie.
Hoe werkt de Multi-factor authenticatie met de Authenticator?
Als je volgens de handleiding de Authenticator hebt ingesteld, dan gaat het gebruik bijna vanzelf. Als je een informatiesysteem opstart waarvoor Multi-factor authenticatie nodig is, zal je eerst je gebruikersnaam en wachtwoord moeten invoeren.
Ná het invoeren van je gebruikersnaam en wachtwoord, zal een bericht verschijnen dat verificatie vereist is. Op je telefoon verschijnt op dat moment een bericht van de Authenticator dat een aanmelding moet worden goedgekeurd. Hierbij wordt een tweecijferig nummer op het inlogscherm getoond. Dit nummer mag in de Authenticator app overgenomen worden en daarna kan er akkoord gegeven worden.
Kom je er niet uit? Neem contact op met de ICT Servicedesk op 078 654 24 09 of 88888 (bereikbaar maandag tot en met vrijdag van 07.30 tot 17.00 uur).
Wanneer gebruik ik de Authenticator app voor tweestapsverificatie?
Je gebruikt de Microsoft Authenticator app als je informatiesystemen van het ASz benadert van buiten het ziekenhuis of vanaf een mobiel apparaat, zoals een telefoon of tablet. Als je dus informatiesystemen als de Hix specialisten app, Sharepoint Online, Teams, Thuiswerkplek, OWS (mijnrooster), MijnInsite, het ASz Leerplein op een mobiel apparaat of vanaf een computer buiten het ziekenhuis wilt gebruiken, zal altijd om extra verificatie middels de Microsoft Authenticator app gevraagd worden.
Veel gestelde vragen
1. Wanneer moet ik de Authenticator App gaan installeren?
Alle medewerkers van het ASz kunnen de Authenthicator App installeren. Voor toegang tot informatiesystemen vanaf een mobiel apparaat of van buiten het ziekenhuis heb je de Authenticator App nodig.
2. Waarom is multi-factor Authenticatie nodig?
Wachtwoorden zijn momenteel de meest kwetsbare plek in de informatiebeveiliging. De meeste inbreuken of hacks (80%) komen binnen via achterhaalde of gegenereerde wachtwoorden. Gebruikmaken van alleen een wachtwoord is dus niet langer voldoende.
3. Waarom is gekozen voor Authenticator App voor de tweestapsverificatie?
Er zijn verschillende vormen van tweestapsverificatie mogelijk. Er is gekozen voor de Authenticator App, omdat die de veiligste en goedkoopste oplossing biedt voor nagenoeg alle informatiesystemen die van buiten het ziekenhuis benaderbaar moeten zijn.
4. Ik heb geen mobiel of wil/kan geen app op mijn mobiel installeren
De Microsoft Authenticator app is de meest gebruikersvriendelijke oplossing voor tweestapsverificatie. Als je het echter niet wenselijk vindt om deze app op je mobiel te installeren, dan is het mogelijk om hiervoor in de plaats een zogenaamde token aan te vragen. Je kunt hiervoor een mail sturen naar de ICT-servicedesk.
5. Kan ik MobilePASS+ blijven gebruiken?
Nee, MobilePASS+ kan je niet gebruiken in plaats van de Authenticator app. MobilePASS+ is inmiddels volledig vervangen door de Authenticator app.
6. Ik heb een Safenet Token, kan ik die gebruiken?
Ook de Safenet Token is vervangen door de Authenticator app. Dit kan dus niet meer gebruikt worden. Je kunt de token weggooien of inleveren/opsturen naar de Servicedesk ICT.
7.Ik volg de handleiding, maar kom na het opstarten van aka.ms/mfasetup in een ander scherm terecht dan de handleiding aangeeft. Hoe kan dit?
Het kan voorkomen dat je al aangemeld bent op aka.ms/mfasetup. Rechts bovenin het scherm staan je accountgegevens en als je daarop klikt kan je uitloggen. Bij het opnieuw opstarten van aka.ms/mfasetup zou je wel de stappen moeten kunnen volgen.