- HomepagePraktische informatie
- Afspraak in het ziekenhuis
- Agenda informatiebijeenkomsten
- Bezoektijden en regels
- Bloedprikken
- Compliment of Suggestie
- Digitale zorg
- Folders
- Klachten
- Medisch dossier
- Nieuwsberichten
- Opname in het ziekenhuis
- Parkeren
- Patiëntenpanel
- Pers
- Rechten en plichten
- Service en diensten
- Wachttijden
- Wijzigingen doorgeven
- Zorgkosten en verzekeringen
Wachttijden
De wachttijd (officieel 'toegangstijd') is de periode tussen uw verwijzing door de huisarts en de eerstvolgende mogelijkheid om bij de specialist op het spreekuur te komen of een onderzoek te ondergaan. Deze wachttijd kan om allerlei redenen variëren: drukte, beschikbaarheid van artsen, de spoedeisendheid van uw klacht en andere factoren zoals recent de coronapandemie.
Klik hier voor een overzicht van alle actuele wachttijden per specialismen.
Wachttijden vergelijken
Patiëntenfederatie Nederland en de Nederlandse Zorgautoriteit publiceren sinds augustus 2021 de wachttijden van alle ziekenhuizen bij elkaar. Dat biedt de mogelijkheid voor patiënten om in één oogopslag de wachttijden van alle ziekenhuizen te vergelijken en eventueel te kiezen voor een ziekenhuis met minder wachttijd. Klik hier om naar dit overzicht te gaan.
Spoed
Voor spoedeisende klachten geldt in principe geen, of veel minder wachttijd. Wanneer de huisarts uw klacht inschat als spoedeisend, zal hij/zij dit bij de verwijzing doorgeven aan het ziekenhuis. De afspraak wordt dan met voorrang ingepland. Sommige specialismen geven zelf voorrang aan bepaalde onderzoeken op basis van de informatie in de verwijsbrief. Mede daardoor is het niet altijd goed mogelijk om de wachttijden van ziekenhuizen onderling te vergelijken.
Norm
De maximaal aanvaardbare wachttijd die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk is afgesproken (de zogeheten Treeknorm) bedraagt voor een afspraak op de polikliniek of een onderzoek vier weken. Voor een behandeling ligt deze norm op zeven weken.
Voorkeur
Wanneer u zelf graag bij één specifieke specialist op het spreekuur wilt komen, kan de wachttijd langer zijn doordat de agenda van deze arts voller is. De kans bestaat dat u bij een andere behandelaar wel sneller kunt komen.
Te lang wachten?
Wij doen ons best om u zo snel mogelijk te helpen. Wanneer u de wachttijd desondanks te lang vindt, kunt u contact opnemen met de polikliniek/afdeling, of uw huisarts nogmaals om advies vragen, of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling.
Geef uw mening
Heeft u vragen of opmerkingen over de wachttijden? Of wilt u ons helpen om de wachttijdenregistratie verder te verbeteren? Vul dan alstublieft dit formulier in.