Aanpak bij 'no show' krijgt een vervolg
Hiermee proberen we het aantal zogeheten no shows terug te dringen. Deze aanpak krijgt dit jaar een vervolg en wordt uitgebreid.
We willen dat patiënten hun afspraak nakomen of op tijd afzeggen of verzetten. Als iemand niet kan, kunnen we deze tijd namelijk beter gebruiken voor een andere patiënt. We willen met deze boete bijdragen aan dit bewustzijn en het is een stok achter de deur om naar de afspraak te komen.
Afname
In 2024 werden maandelijks ongeveer 3900 poliklinische afspraken niet nagekomen. Dat is 4,1% van het totaal aantal poliklinische afspraken in ons ziekenhuis. Zo’n 2000 hiervan werd veroorzaakt door patiënten die zich niet minsten 24 uur voor aanvang afmelden. Zij ontvingen de boete. Tussen april en september zijn er in totaal 4237 facturen verstuurd. Van een aantal patiënten kregen we een klacht. Deze input gebruiken we om onze processen en de communicatie richting patiënten verder te verbeten. Het aantal no shows nam vorig jaar af met 420 consulten per maand.
Telefonisch contact
Aan de andere kant onderzoekt het ASz of er andere manieren zijn om het aantal no shows te verminderen, door bijvoorbeeld telefonisch contact op te nemen met patiënten. Dat is mogelijk bij patiënten van interne geneeskunde en reumatologie. Voor de afspraak met een specialist zijn onder andere uitslagen van bloedonderzoek nodig. Wanneer deze gegevens ontbreken in het dossier, wordt contact met hen opgenomen. Het telefoongesprek is dan een reminder om alsnog bloedtesten te laten doen en om naar de afspraak te komen.
Testen met AI
Verder wordt bekeken hoe AI ingezet kan worden om te voorspellen welke patiënten een extra herinnering kunnen gebruiken. Er zijn al ziekenhuizen die testen doen met AI. We willen van deze ervaringen leren, zodat we het aantal no shows nog verder kunnen terugdringen.